موم ارتودنسی
موم ارتودنسی
ارتودنسی بدون کشیدن دندان
ارتودنسی بدون کشیدن دندان

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

ارتودنسی سرامیکی جز درمانهای ثابت ارتودنسی است. در واقع ارتودنسی سرامیکی همان ارتودنسی معمولی و سنتی است که با براکت و سیم انجام میشود البته این بار براکتها همرنگ مینای دندان هستند.

ارتودنسی معمولی با ارتودنسی سرامیکی چه فرقی دارد؟

به لحاظ فنی ارتودنسی سرامیکی همان ارتودنسی معمولی است با این تفاوت که رنگ براکتها همرنگ دندان است و جنس براکت ها به جای اینکه فلزی باشد از جنس سرامیک است. بنابراین کسانیکه تمایل دارند دستگاههای ارتودنسی در دهان آنها کمتر جلب توجه کند میتوانند از ارتودنسی سرامیکی بهره مند شوند. شاید اگر مطلب ارتودنسی اینویزیلاین را خوانده باشید با خود بگویید چرا این افراد از ارتودنسی نامرئی استفاده نمیکنند. طبیعی است که این بستگی به نظر متخصص ارتودنسی دارد زیرا همانطور که میدانید ارتودنسی اینویزیلاین یا الاینرهای ارتودنسی برای درمانهای دندانی با پیچیدگیهای زیاد استفاده نمی شوند. البته برای درمانهای پیچیده معمولا متخصص ارتودنسی همان دستگاه های ارتودنسی براکت فلزی و سیم را انتخاب می کند که محدودیت اعمال فشار ندارند.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی چه مزایایی دارد؟

از مهمترین مزایای ارتودنسی سرامیکی همان کمتر دیده شدن آن نسبت به براکتهای فلزی است. علاوه بر اینکه معمولا از نظر اثرگذاری هم مانند براکتهای فلزی هستند و قادر به درمان اکثر ناهنجاریهای دندانی هستند.

در برخی موارد براکتهای فلزی برای عکسهای رادیولوژی و ام آر آی مانع ایجاد میکنند در حالیکه با براکتهای سرامیکی این مشکل برطرف خواهد شد.

ارتودنسی سرامیکی چه معایبی دارد؟

شاید استفاده از کلمه عیب برای ارتودنسی سرامیکی چندان مناسب نباشد شاید بهتر باشد بگوییم محدودیت. بیشترین محدودیتی که ارتودنسی سرامیکی دارد اعمال فشار بیش از حد است که منجر به شکستن سرامیک ها میشود برای همین در درمانهای خیلی پیچیده ارتودنسی همچنان از براکتهای فلزی استفاده میشود.

به غلط گفته میشود که سرامیک های ارتودنسی تغییر رنگ می دهند که اصلا اینطور نیست سیمهای ارتودنسی تغییر رنگ میدهند اما براکتهای ارتودنسی به هیچ عنوان.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی چقدر طول میکشد؟

ارتودنسی سرامیکی به نسبت ارتودنسی فلزی معمولا بیشتر طول میکشد زیرا اعمال فشار به براکتهای سرامیکی باید با احتیاط بیشتری اعمال شود. به طور کلی ارتودنسی را یک درمان ۱ تا ۳ ساله در نظر میگیرند که بستگی به شدت ناهنجاریهای دندانی متفاوت است.

هزینه ارتودنسی سرامیکی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی سرامیکی به نسبت ارتودنسی سیم و براکت بیشتر است زیرا قیمت براکتهای سرامیکی بیشتر از براکتهای فلزی است. براکتهای سرامیکی معمولا در سه رنگ موجود است. سفید، شفاف، معمولی که بسته به رنگ مینای دندان توسط متخصص ارتودنسی انتخاب میشود. طبیعتا قیمت هر کدام از رنگها با دیگری متفاوت خواهد بود.

مراقبت و نگهداری از براکتهای سرامیکی ارتودنسی چگونه است؟

مراقبت از دندانها و دستگاههای ثابت ارتودنسی در طول درمان ارتودنسی به طور کلی شامل موارد زیر میشود.

  • از خوردن موارد چسبنده و رنگی باید خودداری شود.
  • از مصرف دخانیات خودداری شود.
  • از نخ دندان و مسواک و دهانشویه حداقل دوبار در شبانه روز استفاده شود.
  • از خمیر دندانهای سفید کننده استفاده نشود.
  • معاینات دوره ای متخصص ارتودنسی به صورت منظم انجام شود.

دکتر فتانه علوی طباطبایی متخصص ارتودنسی در تهران با سالها تجربه در این زمینه بهترین و موثرترین درمان ارتودنسی را برای مراجعه کنندگان خود انجام میدهد. این متخصص ارتودنسی با تجربه در طول سالهای فعالیت خود انواع ناهنجاریهای دهان و دندان را درمان کرده است. برای دیدن نمونه ارتودنسی بیماران به گالری وب سایت دکتر علوی مراجعه کنید. این گالری شامل انواع درمانهای ارتودنسی از جمله درمان عقب بودن فک بالا بدون جراحی، جراحی فک بدون ارتودنسی، جلو کشیدن فک پایین بدون جراحی میشود.

دکتر علوی متخصص ارتودنسی در تهران محدوده جردن آماده پاسخگویی تمام سوالات در زمینه انواع ارتودنسی معمولی، سرامیکی، ارتودنسی نامرئی ( اینویزیلاین ) و ارتودنسی پشت دندانی و … است. برای معاینه و مشاوره میتوانید همه روزه به مطب ایشان مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *