درمان عقب بودن فک بالا بدون جراحی

درمان عقب بودن فک پایین بدون جراحی
جلو کشیدن فک پایین بدون جراحی
سن مناسب برای درمان ناهنجاری فک چه زمانی است؟
درمان ناهنجاری فک بدون جراحی

درمان عقب بودن فک بالا بدون جراحی

درمان عقب بودن فک بالا بدون جراحی امکانپذیر است؟

اولین گام برای طرح درمان عقب بودن فک بالا این است که علت ایجاد اختلال ریشه یابی شود تا بهترین نتیجه از درمان حاصل شود.

علت اینکه فک بالا عقب تر از فک پایین است، چیست؟

معمولا برای عقب بودن فک بالا کمتر علل اکتسابی و محیطی وجود دارد در اکثر مواقع ریشه ژنتیکی و مادرزادی دارد. هنگامیکه از نیمرخ فرد را نگاه میکنیم چانه او جلوتر دیده میشود که در اکثر مواقع برای خود فرد به لحاظ ظاهری خوشایند نیست. علاوه بر اینکه فرد به اختلال در جویدن و صحبت کردن هم دچار است. البته عادتهای بد کودکی اگر برای طولانی مدت تکرار شود هم میتواند باعث بروز این مشکل شود. مکیدن انگشت به صورت مدام یا مکیدن شیشه شیر برای مدت طولانی و افراطی باعث عقب ماندن فک بالا در سطوح مختلف جزئی تا شدید خواهد شد.

علت اینکه فک بالا عقب تر از فک پایین است، چیست؟

عقب بودن فک بالا چه مشکلاتی برای فرد ایجاد میکند؟

  • اختلال در زیبایی
  • اختلال در صحبت کردن
  • نقص در تنفس که باعث خر و پف میشود
  • گردن درد و مفصل گیجگاهی
  • مشکل در جویدن و بلعیدن
  • کاهش اعتماد به نفس
  • نامرتبی دندانها که منجر به پوسیدگی دندانها میشود

برای درمان عقب بودن فک بالا چه سنی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که در انواع درمانهای ارتودنسی اشاره کردیم که هر چه سن کمتر باشد برای درمان نتیجه سریعتر و بهتر حاصل میشود، درمان عقب بودن فک بالا هم مستثنی نیست. اگر قبل از سنین بلوغ جنسی ( بهترین سن ۷ تا ۱۲ سالگی است ) به متخصص دندانپزشکی کودکان یا متخصص ارتودنسی مراجعه شود طرح درمان به موقع اجرا میشود اما بعد از سنین بلوغ، زمانیکه رشد استخوانی کامل شده باشد. پروسه درمان سخت و طولانی میشود. بنابراین ویزیت دندانپزشکی در سنین پایین بسیار اهمیت دارد. لازم به ذکر است که درمان عقب بودن فک بالا در هر سنی بیخطر است و جای نگرانی برای درمان در هیچ سنی نیست فقط بحث سر طرح درمان و صرفه جویی مالی و زمانی است.

درمان عقب بودن فک بالا با ارتودنسی

درمان عقب بودن فک بالا با ارتودنسی

درمان ارتودنسی فقط مختص نامرتبی دندانها نیست. با مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسی میتوان مشکلات فکی از جمله عقب بودن فک بالا را تنها از طریق ارتودنسی درمان کرد. به این صورت که ابتدا به واسطه دستگاههای متحرک ارتودنسی فک بالا به جلو هدایت میشود و بعد از قرار گرفتن فک بالا در جای صحیح خود، به وسیله دستگاههای ثابت ارتودنسی دندانها منظم خواهند شد.

درمان عقب بودن فک بالا با جراحی

اگر زمانیکه بیمار به متخصص ارتودنسی مراجعه میکند بعد از سن بلوغ باشد و رشد فک ها کامل شده باشد با ارتودنسی نمیتوان کاری برای عقب بودن فک بالا انجام داد. جراح فک وصورت ابتدا از طریق جراحی فک بالا را به جای صحیح خود هدایت میکند و سپس متخصص ارتودنسی برای مرتب کردن دندانها اقدام میکند. قطعا این پروسه هم زمان بر است و هم هزینه بیشتری در بردارد.

درمان عقب بودن فک بالا با فیس ماسک

درمان عقب بودن فک بالا با فیس ماسک

فیس ماسک همانطور که در عکس مشاهده میشود یه دستگاه متحرک است که برای درمان عقب بودن فک بالا استفاده میشود. فیس ماسک فک را در جهت جلو هدایت میکند البته باید در طول شبانه روز حداقل ۱۴ ساعت استفاده شود و میتوان گفت با توجه به ظاهری که دارد کار راحتی نیست. استفاده از فیس ماسک در چند روز اول برای بیمار کمی درد و حساسیت ایجاد میکند به خصوص در زمان خوابیدن که یکی از مهمترین زمانهای استفاده است اما به مرور عادت میشود. هر چه بیشتر در طول شبانه روز از فیس ماسک استفاده شود نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. بنابراین در این روش درمانی، همکاری بیمار بسیار مهم است.

 از آنجاییکه تشخیص علت جلو بودن فک بالا بسیار حساس است و نیاز به تجربه کافی دندانپزشک دارد. انتخاب متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت بسیار مهم است زیرا گاهی فک بالا عقب نیست این فک پایین است که جلو است. برخی کودکان  نیزعادت دارند فک پایین خود را جلو میدهند. درست است که رادیوگرافی دهان و دندان خیلی مسائل را روشن میکند ولی تجربه متخصص ارتودنسی را نباید دست کم گرفت.

اگر نیاز به مشاوره با یک متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت با تجربه دارید دکتر فتانه علوی طباطبایی همراه شما خواهد بود. میتوانید نمونه ارتودنسی قبل و بعد بیماران دکتر علوی طباطبایی را در گالری تصاویر سایت مشاهده کنید. تعداد بسیار زیادی بیمار توسط این متخصص ارتودنسی در محدوده جردن با رضایت صددرصد درمان شده اند که در گالری مراجعه کنندگان وب سایت موجود هستند. درمان انواع ناهنجاریهای فک و صورت ( مانند جلو کشیدن فک پایین بدون جراحی ) یا جراحی فک بدون ارتودنسی، در تصاویر مشاهده میشود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *