چرا بهتر است درمان ارتودنسی در کودکی انجام شود؟
چرا بهتر است درمان ارتودنسی در کودکی انجام شود؟
درمان عقب بودن فک پایین بدون جراحی
جلو کشیدن فک پایین بدون جراحی

جراحی فک بدون ارتودنسی

چرا این روزها بحث جراحی فک بدون ارتودنسی اینقدر مطرح میشود. اکثر بیمارانی که در بزرگسالی به متخصص ارتودنسی مراجعه میکنند به علت موقعیت اجتماعی خود چندان مایل به استفاده از براکت های ارتودنسی آنهم به مدت تقریبا دو سال نیستند. در سنین بالا بحث ظاهر برای افراد بیشتر مطرح میشود و شاید بسیاری فکر کنند که سختی جراحی را تحمل میکنند اما به یک باره تمام مشکلات فکی و دندانی آنها حل خواهد شد. در جواب باید گفت که مسئله به این سادگیها نیست و هر اختلالی را نمیتوان تنها از طریق جراحی فک بدون ارتودنسی درمان کرد.

جراحی فک بدون ارتودنسی

چه بیمارانی میتوانند جراحی فک بدون ارتودنسی انجام دهند؟

ارتودنسی و جراحی فک به عنوان دو درمان تکمیل کننده برای مراجعین شناخته میشود. گاهی مراجعه کننده با بهره گیری از یک درمان به تنهایی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و شاید در ظاهر احساس کند که قبل از درمان وضعیت بهتری داشته است. بنابراین تشخیص اینکه چه درمانی مناسب است را صددرصد به متخصص ارتودنسی وناهنجاریهای فک و صورت خود بسپارید. اگر اختلال فکی استخوانی بیمار عمودی باشد بیمار دچار بهم ریختگی دندانی نخواهد بود و تنها به علت رشد عمودی بیش از حد فک دچار مشکلاتی مانند لبخند لثه ای یا دندانهای جلوآمده فک بالا میشود. در چنین مواردی که دندانها جای کافی برای جا به جایی دارند نیاز به کشیدن دندانها یا ارتودنسی نیست و بیمار تنها از طریق جراحی فک بدون ارتودنسی درمان میشود. اما اگر اختلال فکی از نوع افقی باشد ( ناهنجاری کلاس یک و دو ) دندانها نیز دچار بهم ریختگی خواهند شد که تنها از طریق جراحی فک درمان نخواهند شد و باید حتما ارتودنسی نیز در کنار جراحی فک به کار گرفته شود.

رشد عمودی بیش از حد فک چه مشکلاتی برای فرد ایجاد خواهد کرد؟

  • لبخند لثه ای
  • دندانهای جلو آمده فک بالا
  • چانه عقب
  • صورت دراز و بدون زاویه

بسته به این که رشد عمودی بیش از حد فک چه مشکلاتی ایجاد کرده باشد مشخص میشود که میتوان از جراحی فک به تنهایی بدون ارتودنسی استفاده کرد یا خیر. معمولا لبخند لثه ای و عقب بودن چانه یا درازی صورت تنها از طریق جراحی فک درمان می شود اما دندانهای جلو آمده باید توسط متخصص ارتودنسی و جراح فک کاملا بررسی شود.

جراحی فک بدون ارتودنسی چگونه است؟

اگر تشخیص متخصص ارتودنسی و جراح فک هر دو براین باشد که با جراحی فک بدون ارتودنسی بیمار به نتیجه مطلوب خواهد رسید، مقدار مشخصی از استخوان فک  ( بسته به طرح درمان ) به منظور کاهش ارتفاع عمودی فک از دهان خارج میشود سپس فک به سمت درست هدایت میشود و نهایتا استخوان با پیچ و پلیت های مخصوص ثابت میشود. نکته جالب برای بیمار این است که در این نوع جراحی بعد از عمل دهان بسته نمیشود و بیمار میتواند مانند گذشته غذا بخورد و مشکلی برای بیمار ایجاد نمیشود.

جراحی فک بدون ارتودنسی چگونه است؟

جراحی فک بدون ارتودنسی نتیجه مطلوبی میدهد؟

اینکه نتیجه مطلوب خواهد بود یا خیر بسته به نظر جراح فک دارد. زیرا در نهایت طرح درمان و تجربه جراح است که نتیجه را مشخص میکند اما نکته مهم این است که قبل از اینکه برای درمان اقدام کنید در انتخاب متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت و همچنین جراح فک کاملا مطالعه کنید و حساس باشید اما بعد از انتخاب متخصص کار را به او بسپارید و اعتماد کنید. گاهی با وجود تمام اصرار شما برای جراحی فک بدون ارتودنسی متخصص شما در نتیجه بررسی ها و معاینات تشخیص میدهد که با جراحی فک به تنهایی نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد و باید هر دو درمان به صورت توام انجام شود. گاهی ارتودنسی قبل از جراحی فک و گاهی بعد از جراحی فک توصیه میشود. از آنجایی که شرایط هر بیمار خاص خودش است تنها راه همکاری با متخصص معتمد و باتجربه است.

اگر به متخصص ارتودنسی در محدوده جردن نیاز دارید دکتر فتانه علوی طباطبایی با سالها تجربه در درمان انواع ناهنجاریهای فک در کنار شماخواهد بود. نمونه ارتودنسی قبل و بعد بیماران خانم دکتر در گالری تصاویر وب سایت به خوبی تجربه دکتر علوی طباطبایی را نشان میدهد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *