جلو کشیدن فک پایین بدون جراحی

جراحی فک بدون ارتودنسی چگونه است؟
جراحی فک بدون ارتودنسی
درمان عقب بودن فک بالا با جراحی
درمان عقب بودن فک بالا بدون جراحی

جلو کشیدن فک پایین بدون جراحی

جلو کشیدن فک پایین بدون جراحی امکانپذیر است؟

عقب بودن فک پایین به چه معناست؟

زمانیکه دهان بسته است و دندانها درست روی هم قرار نمیگیرند نشانه این است که فک بالا یا پایین یا هر دو به حد معمول رشد نداشته اند. این اختلال منجر به مشکل در تکلم، خوردن و بسته شدن راه تنفسی در فرد میشود. البته که امروزه بیشتر مراجعین به متخصص ناهنجاریهای فک و صورت به مبحث زیبایی مربوط میشود. عقب بودن فک پایین باعث ایجاد اختلالاتی در زیبایی میشود که منجر به کاهش اعتماد به نفس در افراد میشود. یکی از مشکلات دیگری که عقب بودن فک پایین ایجاد میکند مسئله دیده شدن غبغب فرد است که برای برخی خوشایند نیست.

در بسیاری از مراجعین عقب بودن فک پایین با جلو بودن فک بالا اشتباه گرفته میشود که پس از معاینه توسط متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت مشخص می شود که مشکل اصلی از عقب بودن فک پایین است و در واقع فک بالا مشکلی ندارد. از آنجاییکه معیارهای زیبایی در جامعه امروز خیلی سخت گیرانه تر از گذشته شده است روز به روز به تعداد مراجعین ناهنجاریهای فک و صورت اضافه میشود و بیماران بیشتر از قبل خواستار لبخند بی نقص و زیبا هستند.

جلو کشیدن فک پایین بدون جراحی

دلایل عقب بودن فک پایین چیست؟

  • ژنتیک و عوامل ارثی
  • عادات رفتاری اشتباه در دوران کودکی
  • عوامل محیطی همچون وارد شدن ضربه به فک
  • مشکلات در دوران بارداری و جنینی

از آنجاییکه یکی از دلایل عقب بودن فک پایین، مشکلات دوران جنینی ذکر شده است شاید این سوال پیش بیاید که عقب بودن فک پایین در زمان نوزادی قابل تشخیص است یا خیر؟ در حالت طبیعی هنگام تولد، فک پایین رشد کمتری دارد به این علت که هنگام عبور از کانال زایمان سر راحتتر خارج شود. اما بعد از تولد به مرور رشد فک پایین کامل میشود. در دوران بلوغ این رشد به حداکثر خود میرسد و پس از سن بلوغ که در جنس دختر و پسر متفاوت است رشد فک پایین هم پایان میپذیرد. بنابراین جای نگرانی نیست و این پروسه کاملا طبیعی است.

 درمان عقب بودن فک پایین

 درمان عقب بودن فک پایین

برای درمان عقب بودن فک پایین، سن مراجعه بیمار خیلی مهم است. اگر در سنین قبل از بلوغ مراجعه شود، زمانی است که رشد فک کامل نشده است، بنابراین بدون جراحی و فقط با استفاده از دستگاههای ارتودنسی عقب بودن فک پایین درمان میشود. سیمهای ارتودنسی یا براکتها نقشی در درمان عقب بدن فک پایین ندارند و متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت به وسیله دستگاههای ارتوپدی و فانکشنال این درمان را انجام میدهد. این دستگاهها در دونوع داخل ذهانی و خارج دهانی موجود هستند که بسته به طرح درمان ارتودنتیست، برای بیمار استفاده میشوند.

مرحله بعد از بلوغ جنسی که رشد فک کامل شده است، دستگاههای ارتوپدی به تنهایی نمیتوانند بردرمان عقب بودن فک پایین موثر باشند و حتما در کنار ارتودنسی به درمان جراحی نیاز است. اما برخی از افراد به دلیل ترس از جراحی یا دلایل دیگر چندان مایل نیستند که از این درمان استفاده کنند. برای این افراد ارتودنسی جبرانی یا کاموفلاژ توصیه میشود. این درمان مشکل فک را به صورت ریشه ای حل نمیکند اما با تغییرقوس دندانی مشکل فرد در ظاهر حل میشود. البته همه ناهنجاریها با ارتونسی جبرانی درمان نمیشود و گاهی تنها گزینه جراحی است.

ناهنجاریهایی که با کاموفلاژ برطرف میشود:

  • درمان عقب بودن فک پایین ( خفیف تا متوسط )
  • درمان جلو بودن فک بالا ( خفیف و متوسط )
  • انحراف و تنگی فک جزئی

نقش ارتودنسی در درمان عقب بودن فک پایین چیست؟

ارتودنسی یک درمان دندانپزشکی برای حل مشکلاتی همچون نامرتبی دندانها و مشکلات فکین است. بنابراین ساختار فکی و دندانی به وسیله درمانهای ارتودنسی اصلاح میشود. علاوه بر زیبایی در درمان اختلال های گفتاری و جویدن هم نقش یه سزایی دارد.

نتیجه این درمان بسیار تحت تاثیر تجربه و علم متخصص ارتودنسی است. اگر به دنبال متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت در تهران هستید و یا نیاز به مشاوره رایگان متخصص ارتودنسی در محدوده جردن دارید، دکتر فتانه علوی طباطبایی همراه شماست. نمونه ارتودنسی قبل و بعد بیماران دکترعلوی طباطبایی در گالری تصاویر موجود است. از جمله درمانهایی که بیماران در این مرکز رضایت کامل داشته اند، درمان عقب بودن فک پایین است که گالری آن در نمونه ارتونسی بیماران موجود است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *